Grønland 21. juli – 31. juli 2017

Massiv 67 cm fjordørred

Fredag den 31 mødtes vi lufthavnen fulde af forventninger efter en travl dag med pakning og kontrolvejning. Havde ugerne forinden bundet over hundrede fluer og havde 100 kystfluer med som backup. Ugen op til var gået med de sidste indkøb, prøvepakning og teltet var prøveopslået. Lidt mærkelig fornemmelse at endelig stå der i lufthavnen. Efter at have tilmeldt sig turen på bud fra Henning Pedersen, som var strategen bag i september 2016 og vide at i morgen aften, står vi og kaster vores fluer ud over en indbydende pool på sydvest Grønland mere end 3500 km hjemmefra. Vi var 6 mand og det stærke hold bestod af Henning Pedersen, Frank Bach, Per Brøndum, Nikolaj Rothmann Pedersen, Lars Hjelmsø og undertegnede.
Efter lidt over 4½ timers flyvetur landede vi i Kangerlussuaq (Sdr. Strømfjord) kl. 22.30. Ret underligt når vi var lettet fra Kastrup kl. 21.45 men sådan når du rejser mod vest. Du opdager hurtigt, at alting er mindre i grønland på nær afstande og areal, da den største lufthavn vel er mindre end Rønnes. Efter lidt orientering fandt vi vores vandrehjem, som viste sig at ligge på den anden side af lufthavnen, så vi bookede en af de få taxaer og sendte en mand og bagage til vandrehjemmet og resten gik. Jeg havde desværre allerede fået en vabel, da jeg ikke havde haft sko på i ferien og rigtigt dumt pga. hedetur bare havde taget vandrestøvlerne på uden strømper i Kastrup. Dette skulle jeg senere bøvle en del med. Vi blev indkvarteret i et meget lille værelse alle 6 mand uden vindue og et gardin som dør. Læg dertil en emsig vandrehjemsbestyrer og du har indbegrebet af hygge. Vi var dog ret ligeglade, da vi bare skulle sove og videre næste dag, og taxaen var genbooket. Jeg vil dog anbefale at prøve det andet vandrehjem, som ligger tættere på lufthavnen men er dyrere.
Den 22. gik vi igen til lufthavnen og efter en dejlig morgenmadsbuffet var der afgang mod Sisimiut med et DASH 8 fly og 25 min senere efter en flot flyvetur var vi i Sisimiut. Her skulle der handles de sidste ting i Super-Brugsen og lidt kød på brættet, som er de lokale fangeres udsalgssted. Vi kunne desværre ikke få ren eller moskus, så måtte købe finhval i stedet, som var overraskende billigt. Da vi kom retur på havnen skulle vi vente lidt, inden Sirius skulle sejle os ud til elven Perlen. Vi fordrev ventetiden med at kigge på livet i havnen og så, hvordan de lokale styrede deres både rundt i havnen med stor ekspertise. Det blev endelig tid til afgang, og vi fik båret bagage, proviant og vores forsendte kasse ombord på den lækre 35 fods Targa. Skipper Niels gav hurtigt de to motorer med tilsammen 750 HK noget at leve af, så vi skød en god fart mod vores mål. 1½ time senere landende vi i en lille sidefjord ud for Perlen og blev sejlet i land to og to i gummibåd. Herefter var der et længere slæbearbejde med alt vores habengut på blød fjordbund grundet lavvande og landsætningssted. Vi havde nemlig besluttet, at vi ville etablere lejr tæt på elven, så vi ikke skulle gå efter vand. Teltopslagningen gik til gengæld meget kvikt, da vi alle sammen var ved at være godt ramt af fiskefeber. Der lå dog en anden båd ud for elven, og det viste sig at være et dansk ægtepar, hvor manden havde fisket i området i 42 år. Han ville godt nok sætte garn denne aften, men han kunne fortælle en masse om elven og fiskeriet. Bl.a. fortalte han, at der lidt over 1 times gang inde i landet var en sø, som blev født af gletsjeren og leverede vand til elven. Deroppe i de sidste pools stod der 70+ fisk og ventede på os, hvilket jo var meget opløftende nyt. Vi blev ikke mindre begejstret, da vi så hvor mange fisk, der gik i hans garn, selvom det jo aldrig er rart at få konkurrence af en garnfisker. For at sige lidt om mængden, så fangede han omkring 100 fjeldørreder på 4 timer i et garn ved aftenens højvande. Flest omkring 50 cm men der var også 60 cm’s fisk imellem
Lars og jeg valgte at starte i fjorden, da vi netop ramte højvandet med optræk af fisk og havde set mængderne, da lejren var etableret. Vi havde hurtigt nogle følgere og fangede kort efter vores første fjeldørreder. Efterfølgende fik vi en sludder med de andre, som havde startet i elven og kunne fortælle om lækre pools ret tæt på lejren. Vi kunne straks høre på den måde de talte om elven på, at Nikolaj, Frank og Per var meget erfarne Karup å fiskere, som havde styr på strømvand. Vi gik efterfølgende til elven, hvor der selvfølgelig også var fisk, som tog vores fluer. Til sidst fiskede jeg dog alene, da de andre var gået tilbage grundet træthed og sult. Jeg var kommet til en stor dyb pool med dødt vand, da strømmen løb ved den anden bred. Lyset var ved at være aftagende, så jeg valgte at sætte en pink skumflue på, og der var straks aktion med følgere og fejlhug. De største fjeldørreder jeg havde fået indtil nu, var i midt halvtressene, men da jeg lagde skumfluen ud midt i poolen, fik jeg et solidt hug efter først at have set en voldsom trykbølge bag skumfluen. Denne fisk var meget stærkere og kæmpede tungt og dybt med flere udløb. Jeg fik den dog tæt på bredden efter flere forsøg og kunne se, at det var en 60+ blank tyk fjeldørred af bedste støbning. Jeg satte hånden på den og netop som jeg skulle til at lande den mistede krogen sit tag. Det gjorde nu ikke så meget, da jeg havde fået hele fighten og alligevel ville have genudsat den. Jeg døbte poolen ”Dødvandspoolen”, inden jeg fikskede mig tilbage mod lejren. Fik et par fisk mere på vejen tilbage i den pool, som vi senere døbte ”Franks pool”. Tilbage i lejren ventede en sen aftensmad omkring midnat, da vi alle havde fisket til ret sent. Vi snakkede om dagens mange indtryk og planlagde morgendagens fiskeri over en whisky. Elven og omgivelserne havde til fulde levet op til vores forventninger. Fjorden viste at være en velkommen bonus til vores fiskeri ud over elven, og vi så alle frem til 7 hele fiskedage. Næste dag ville Frank, Per og Nikolaj gå op til søen og de øvre pools for at tjekke fiskeriet der. Lars, Henning og jeg ville fiske i fjorden ved formiddagens højvande og tage de nedre pools.
Efter en hurtig morgenmad indtaget men myggenet på, da der virkelig var mange fluer og myg, startede vi fiskeriet i fjorden. Vi fangede pænt med fisk, men særligt Henning, som fiskede med en rørflue med et spinnerblad på, tog for sig af retterne. Efter lidt frokost fiskede vi de nedre pools, hvor Lars gik nogle rigtig flotte ny optrukne fisk med den største over 60 cm. Vi andre fik også flotte fisk men skumfluen var ikke nogen succes. De andre gik tilbage, og jeg fiskede mig længere op ad elven og så masser af fisk, men de ville ikke hugge, så jeg havde kun ganske lidt hug i disse pools. Efter en længere gåtur tilbage mødtes jeg med alle andre, som også var kommet tilbage til lejren. Frank; Per og Nikolaj kunne fortælle om fantastisk fiskeri med omkring 40 fisk til hver, og Nikolaj havde fået nogle flotte fisk på en hurtig fisket lilla skumflue. Dette fiskeri skulle vi selvfølgelig også prøve dagen efter, og der blev snakket og grint, men vi tilberedte den indkøbte finhval. Det viste sig dog at være en ikke særlig lækker spise for fladlændinge smagsløg.
Næste morgen pakkede vi vores sager og gik de 1½ time ind i fjeldet med Nikolaj som vejviser. Da vi kom lå der de smukkeste pools med mængder af fjeldørreder, som stod og ventede på at trække op i søen og dens tilløb. Sceneriet omkring var bjergtagende i ordets forstand, da vi fiskede under en 1200 m højt fjeld med 2 gletsjere, som fødte sø og elv. Vi gik i gang med fiskeriet og havde alle tre fisk på efter kort tid. Vi fangede masser af fisk og jeg særligt på en lilla propelflue. Denne dag fangede jeg 45 stærke fjeldørreder med flere over 60 cm og den allerstørste på 65 cm. Min Scott Meridian #6 og Speedster 2 hjulet kom virkelig på overarbejde med disse urstærke fisk, som alle gav kamp til stregen med lange udløb og en stang som flexede i bund, men grejet løste opgaven til UG. Der var to typer fisk i elven - de lidt slanke fisk og så de meget dybe fisk med god bredde over ryggen, som vi døbte steroide fisk, da de fightede sindssygt hårdt. Godt træt og tilfreds gik jeg tilbage mod lejren til lidt aftensmad og hygge. Om aftenen fandt vil tillige ud af, at det også var muligt at fange flotte hårdtfightende kysttorsk op til en 3 kilo på spin, som var endnu en bonus og supplement til kosten.
De næste 5½ dag fangede vi masser af fjeldørreder i de mest naturskønne omgivelser ved fjord og i elven Perlen. Har slet ikke tal på, hvor mange fisk over 55 cm jeg landede, og de største var mega stærke fisk i slut tresserne, men vi mistede større fisk. Må godt nok sige at de der fjeldørreder giver kamp til stregen og leverer nogle fantastiske fights og spektakulære udløb, og jeg blev helt bekymret over hvordan det ville blive at fange havørreder på de danske kyster igen. Særligt de fisk vi fangede i fjorden og søen lavede lange udløb, som gik i baglinen, hvis du fiskede med WF-line. Fiskene i elven holdt sig til den nærmeste nakke, på nær en som jeg måtte følger ned i noget white water hoppende langs elvbredden, men det lykkedes mig at lande den efter en vild fight. Den største jeg fangede var en blank fisk fra fjorden, som huggede på helt klods hold i elvmundingen og stak ud i fjorden og testede min Scott S4S #6 og Liquid 2 hjul samt 0,29 forfangsspids maximalt! Efter det første lange udløb troede jeg, at jeg havde mistet den, da den svømmede så hurtigt imod mig, at der blev slap line. Den var dog heldigvis rigtig godt kroget på min Ahrex krog, og jeg kunne efter en rum tid lande en superflot fisk på 67 cm.
Bare på den uge vi var der, blev fiskeriet i elven faktisk sværere, da ørrederne blev mere sky, og nogle dage måtte vi tage opstrøms spin med spinnere i brug for at få fiskene i tale. Særligt midt på dagen i høj solskin var det svært. De sidste dage fiskede jeg fra morgenstunden i ”Homepool”, som vi kaldte poolen ved lejren med skum. Jeg havde nemlig luret, at de friske fisk fra fjorden gerne ville tage en skumflue i det tidlige morgenlys. Det lykkedes mig at få noget seriøs morgen overfladeaction de to sidste dage med den største på 63 cm.
Vi spiste rigtig godt og ud over ørreder og torsk samlede vi tang og muslinger, så vi kunne lave lækre måltider i bedste nak og æd stil som supplement til det frysetørret mad, vi havde med. Vi fik det lækreste drikkevand direkte fra elven og levede som konger bortset fra finhvalen med shashimi, røget og grillet fjeldørred, stegt torsk mm. som aftensmad. Vi så rensdyr, havørn og fjeldræv samt millioner af fluer og myg, som var lidt af en udfordring, da du stort set hele tiden skulle have myggenet på og derfor så sceneriet gennem et gardin. Der var dog fred for de kravlende fredsforstyrrere, når temperaturen faldt mellem 00 og 04.
Vi byttede søndag den 30. juli plads med 5 friske fiskere, som overtog lejr og elv og som skulle fisker i Perlen sammen med lejrchef Henning ugen efter. Jeg fiskede i fjorden til det sidste, da jeg lige skulle have den sidste flex med, men fik da lidt travlt, da jeg pludselige så båden i det fjerne en time før planlagt. På hjemvejen tog skipper Niels en omvej, og det lykkedes os, at se to pukkelhvaler ud for Sisimiut. En meget stor oplevelse og et perfekt punktum på vildmarkslivet. I Sisimiut boede vi på Vandrehjemmet og spiste på Sømandshjemmet som begge klart kan anbefales.
Alt i alt en fantastisk tur i virkelig godt selskab, og det er utroligt, så tæt man komme på hinanden på sådan en uge uden net i vildmarken, og samlingspunktet er passionen for fiskeri, mad og natur. Jeg vil altid huske de lange ture ind i landskabet mod søen, hvor du følte dig, som en anden bushmand på vej mod de gode jagtmarker og i vores tilfælde fiskerevirer. Jeg fik virkelige fisket igennem og sat flueben ved grønlandske fjeldørreder men er jo ret umættelig, så jeg vil slet ikke afvise en tur tilbage, da Grønland, naturen og fiskeriet er ret vanedannende…

Fotos: Henning Pedersen, Lars Hjelmsø og undertegnede

Knæk og bræk Keld

Lige opstrøms "Franks pool"

65 cm fjeldørred fra dagen med de mange fisk

De flotteste farver på fisk, der har været lidt i elven

Fjeldet ovenfor lejren kl. halv 2 i den lyse grønlandske nat

Min største fisk på 67 cm men mistede større

Lars med god flex

Henning med nystegen fisk nedstrøms søen

Flex og hårdt fightende fisk