Seneste nyt

02-09-2018

Jeg har de sidste 14 dage haft rigtig godt fiskeri på de nordlige pladser i Isefjorden. Vejrskiftet har virkelig sat skub i fiskenes indvandring i fjorden, og temperatur faldet i vandet har bestemt også haft en positiv effekt. Det har været tidlig morgen i det første lys samt aftenfiskeriet, som har været mest effektivt. Morgenfiskeriet bliver forlænget, når det er overskyet, dog har jeg en morgen fået den sidste fisk i højt solskin kl. 9.30 men så stoppede det også, og det var en dag, hvor der bare var mange fisk under land. Der har også fået fisk midt på dagen, men det har været i regn og rusk med godt gang i vandet grundet blæsten. Jeg har haft bedst fiskei i faldende vand, men der har været dage, hvor vandet har været for lavt.

Opskriften til succes er at få affisket noget vand i højt tempo, og de fleste dage er det korte intense perioder, hvor ørrederne er under land eller har hugperioder. Så det gælder om at være på pletten, da de kan opholde sig på meget korte stræk af kystenlinjen, såsom rev eller naturlige stop som odder eller knæk på kysten. Enkelte dage har vi også oplevet fisk over et længere stræk af kysten, men det første er mest udtalt. Jeg har fået alle mine fisk på flue, men har fisket sammen med Christian Fischer og Lars Hjelmsø, som også havde fine kontakter på spinnegrejet. De kan tage ret forsigtigt, så gå ned i fluestørrelse samt brug mindre blink/woblere.

Det har været så fedt med liv i fjorden igen efter den varme sommer, og det har tilmed overvejende været flotte fisk fra målet og op til 54 cm, men jeg har mistet større. Det har været alt fra blanke til let gyldne, og de er bare stærke disse sensommer fisk. Indtrækket bliver kun vildere den kommende tid, og det lover rigtig godt for Fjordlandet Open, der løber af stablen første weekend i oktober. Se mere her Fiskelinks

Knæk og bræk Keld

06-08-2018

Har i denne varme og tørre sommer haft et par morgenkystture, hvor det nogle af turene er lykkedes at fange et par ørreder op til omkring 50 cm samt nogle UM'ere. Men det har mindet om vinterfiskeri, da de kun har været ganske kort tid under land i det varme fjordvand. Det har været små Guldbasser, som har fået ørrederne til at hugge. Pt er det svært med de høje vandtemperature men fisk om morgenen og opsøg gerne steder med gang i vandet og frisk vind, som kommer lige ind i din kastearm.

Som lovet en beretning fra min laksetur til Norge, som også blev påvirket af tørken og heden

Netop hjemvendt fra tur til Gaula, hvor vi skulle fiske Bonesvaldet. Vi var dog ret tæt på flere lakse depressioner, da elven forsvarligt nok blev lukket grundet lav vandføring og høj vandtemperatur lige som vi skulle til at fiske. Det gik der så 5 en halv dag med, inden der kom regn, og elven åbnede igen. Vi var på plads præcis kl 18, hvor elven åbnede, og der skulle ikke mere end 3 kast til, før jeg havde laks på. Det var en stor stærk fisk, som tog de vildeste udløb nedstrøms. Jeg råbte på Thomas Hjemsted, da jeg stod dårligt placeret og ikke kunne komme nedstrøms. Jeg prøvede at flytte mig ved at klatre over en klippe og komme nedstrøms, men desværre endte det med, at jeg mistede laksen og kun havde et ødelagt polyforfang tilbage. Thomas havde dog set den springe og den var omkring meteren!!! Dagen efter fik jeg en trøstepræmie i form af en grilse på 64 cm, som jeg genudsatte. Andre fik også fisk i form havørreder og grilse bl.a. Thomas Hjemsted og Michael Jørgensen. De største fisk blev fanget af Henning Pedersen (85 cm) og Thomas Justiniano, som sluttede af med en flot 85 cm laks lørdag formiddag. Selvom vi kom på tavlen og havde ok fiskeri, var det ret frusterende kun at fiske 1,5 dag ud af 7 fiskedage og ret uheldigt at ramme netop den uge, hvor Gaula lukker grundet tørke. Hvilket aldrig er sket før, efter hvad vi fik at vide. Vi oplevede dog også at elven steg fra en vandføring i underkanten af 7 kubikmeter/s til over 100 da vi kørte hjem og endte på 320 om søndagen. Sådan er det at være laksefisker, da du er underlagt de fysiske konditioner. Men vi kommer helt sikkert tilbage til Gaula og de stærke fisk samt den flotte natur. Alle fisk blev taget på flue, og alt blev genudsat

01-07-2018

Det er et stykke tid siden, jeg sidst har opdateret bloggen, da jeg ikke har fået fisket meget i juni grundet eksamenstid og andre praktiske gøremål. Jeg tror heller ikke meget på det, med den varme vi har haft og en fjord, hvor vandet er 21-22 grader varmt. De få gange jeg har prøvet i den nordlige del af Isefjorden har jeg kun haft kontakt til mindre hornfisk. Selvfølgelig kan det lade sig gøre meget tidlig morgen, jeg har bare ikke haft energi til at stå op så tidligt, så har kun haft nogle korte aftenture. Christian Fischer er dog lykkedes med at finde lidt fisk på Nordkysten, så den er værd at give et skud her i varmen.

Jeg har dog sammen men min kollega Jesper Van Vliet Tews netop igen gennemført et Ørredpatrulje forløb med vores elever fra Specialskolen Kærholm afd. Kølholm. Jeg vil endnu engang understrege det geniale i Ørredpatrulje konceptet set ud fra en undervisers perspektiv, da blandingen af teori og praksis bare fungerer rigtig godt for eleverne og særligt vores. Vi var som tidligere år efter noget teori nede og se på vores lokale å Sillebro å, hvor vi også lavede faunaklassifikation. Det går ud på, at vi ved hjælp af insekterne, som vi fandt i åen i åen i form af bl.a. vårfluelarver, døgnfluer, slørvinger og vandnymfer kunne konstatere at Sillebro å er en 3-4’er i faunaklasse på Dansk Vandløbs Fauna Indeks skalaen, hvor det højeste er 7. Et 7’er vandløb er for det første ikke ret hyppig og er desuden oftest et skovvandløb, hvor der ikke bliver tilført næringsstoffer. Det er Sillebro å jo ikke, da den løber midt gennem Frederikssund by nær indkøbscenter og S-togs station, men et klasse 3-4 vandløb kan sagtens rumme ørreder, og vi fangede da også lidt yngel på vores tidligere lavet gydebanke.
Til faunaklassifikationen fik vi igen uvurderlig hjælp fra Kaj Larsen fra Bliv Naturligvis https://blivnaturligvis.dk og Havelse å Vandplejegruppen. Kaj hjalp også til den sidste undervisningsdag, hvor vi skulle spule/vende nogle gydebanker i Græse å, som ikke have været i brug grundet tilsanding samt lave nogle strøm koncentratorer med sten for at øge vandhastigheden. Efter dette fik eleverne udleveret deres diplom af Niels Lagergaard fra Fishing Zealand, og vi sluttede endnu et godt forløb, som jeg meget gerne vil anbefale til andre undervisere.
Der skal også lyde en stor tak til Ørredpatruljens sekretariat bestående af Pia Rangan og Uffe Clemmesen, som bistod med alt det praktiske ift. diplomer mm. samt for udviklingen af ØP-konceptet.
Her et indslag fra TvNordsjælland fra sidste års Ørredpatrulje i Frederikssund, hvor man kan høre meget mere om Ørredpatruljen.

Mine fiskeferieplaner i år er lidt tidlig morgenture i Isefjorden samt et par natture på revene på åben kyst, inden jeg i uge 31 drage til Gaula i Norge sammen med Henning Pedersen, Kaj Larsen og Thomas Hjemsted for at fiske det klassiske Bonesvald efter laks. Vi er i alt 8 mand som skal fiske dette stræk, og det bliver spændende at fiske i disse historiske omgivelser, hvor Svend Saabye skrev "Dage ved Gaula"på Bonesgården, hvor vi skal bo. Der skal nok komme en mere udførlig beretning efter sommerferien om turen.

God fiskesommer Keld

29-05-2018

Har ikke selv fisket så meget på det seneste, da jeg altid holder en pause i maj og får ordnet lidt praktiske gøremål, som f. eks. at male sommerhus. Har dog haft et par guidede ture, hvor vi har fisket på Nordkysten både tidlig morgen og sen aften. Første gang var med islandske Thora, som smed en god ørred og fangede en del hornfisk. Anden gang var med Phillip fra Østrig, og selvom vi kampfiskede 6 gode sommerpldser på Nordkysten, lykkedes det kun at have kontakt til en smolt og så selvfølgelig hornfisk. Der er dog massser af fødeemner, og vi snakkede med en UV-jæger, som berettede om 5-10 m lange stimer af tobis. Det kan dog lade sig gøre og altid flittige Christian Fischer fangede en flot fisk på 62 cm i aftenskumringen i samme uge på samme strækning.

Har også selv haft tid fredag til en enkelt aftentur i den nordlige del af Isefjorden, og her så jeg faktisk flere ørreder og havde en enkelt god fisk på i et ganske kort øjeblik, men krogen fik desværre ikke fat.

Jeg har sagt det før, men i den kommende tid, er det tidlig morgen fra kl. ca. 4.00 - 8.00 der gælder; hvis man vil i kontakt med sølvtøjet. Det kan selvfølgelig også lade sig gøre aften og nat, men jeg foretrækker bare morgenfiskeriet, da der efter min erfaring er flere aktive fisk under land. Det bliver tilmed kun bedre i de kommende måneder, når trækket mod åerne så småt starter op. Ørrederne kan selvfølgelig også fanges om dagen og særligt på regnfulde dage, men der er bare mere action om morgenen. Husk god fart på fluen og speedspin med nogle spektakulære hug som resultat.

Knæk og bræk Keld

Foto Steen Lynnerup

09-05-2018

Så er der for alvor kommet hornfisk på kysten, og man  må sige, at det også er hornfiske vejr pt. Synes dog ikke, jeg har oplevet helt så mange endnu på de pladser jeg fisker i den nordlige Isefjord, og det kan stadig lade sig gøre at fange havørreder. Min erfaring er dog, at man skal gå efter det helt tidlige morgenfiskeri, hvor fiskeiet efter havørreder er mest effektivt. Det kan dog også lade sig gøre midt på dagen aften, men morgenfiskeriet fra kl ca. 4-4.30 er bedre.

Apropos morgenfiskeri har du muligheden for komme med Lars Juel og jeg på guidet morgen fisketur med efterfølgende urteindsamling og bålbrunch med Jørgen Stoltz fra det http://detvildekoekken.com/

Der er ture i både juni og august Læs mere her Fisk, saml og spis