Seneste nyt

27-10-2019

Så er det på næste lørdag dette års Havørred Jam foregår, og med et meget flot program, hvor der virkelig er noget at komme efter. Jeg deltager i FZ-regi men håber vi ses til en kystsludder.

23-10-2019

Så har det jo lige været efteårsferie, og jeg har som sædvanlig været en del ved kysterne. Søndag den 13. okt. startede jeg med et velbesøgt arrangement ved Hammergården i FZ-ugen. Der blev drukket bålkaffe, spist plankeørred og øvet fluekast. Da arrangementet var færdigt mødtes jeg med en gammel fiskeven Lars Hjelmsø, som havde fisket en nordlig plads i Isefjorden. Lars havde intet set eller mærket, så efter en sludder og en spandauer kørte Lars hjemad og jeg kørte sydpå. Jeg fiskede et kendt stræk og fik hurtigt en UM'er og så lidt fisk, men det fedeste var, at jeg i skumringen fangede min første fjordfisk på skum. En fin velnæret fisk på 53 cm.

De følgende dage fiskede jeg lidt mere i fjorden men fangede mest småfisk og en enkelt målsfisk. Jeg kørte derfor på Nordkysten, hvor jeg blev mødt af helt blankt vand. Der gik dog ikke længe. inden jeg så fisk på helt lavt vand. Det lykkedes ikke at få kontakt men kort tid efter fik jeg en UM'er og havde et mere på, som dog gik længere ude. Lige efter så jeg et lille plup ret langt ude. Jeg sneg mig nærmere og vadede så dybt som muligt og lagde et kast ud. Da jeg havde strippet et kort stykke tid. fik jeg et tungt hug. Efter en god fight kunne jeg lande en flot letfarvet hanfisk på 56 cm, som jeg genudsatte.

Var også på Odden i weekenden i uge 42 sammen med Michael Juul Christoffersen og Thomas Justiniano i Michaels lækre sommerhus. Vi storhyggede og spiste kongemad men fiskeriet var svært. Vi fiskede lørdag og søndag og fiskede selve Odden men var også i fjorden og resultatet var en UM'er til Michael og jeg. Thomas var noget bedre med 4 UM'ere men det omtalte gode fiskeri ramte vi slet ikke.

Så lidt blandet fiskeri i ferien uden det store bonanza men jeg fik da et par gode fisk. Der skal dog slides for dem lige pt og fiskes en del pladser.

Lørdag den 2. november er der igen Havørred Jam med et virkeligt stærkt program. Jeg glæder mig særligt til at høre Claus Eriksens foredrag, da han altid har været et af mine kystflue forbilleder. Der er også masser af lækkert grej at se på, og så foregår det jo midt på Nordkysten, så fiskevandet er også tæt på. Se programmet ovenover og se mere info her http://fishingzealand.dk/arrangement/havoerredjam/ Tilmeld dig evt. begivenheden på Facebook.

06-10-2019

I den forgangne uge, har jeg været nogle gange i fjorden med blandet resultat. Har fisket lange stræk men har haft svært ved at finde fiskene. Ramte dog rigtig sidste søndag aften, da jeg fik 2 gode fisk omkring de 50 på spinnestangen på en kort aftentur. Men det hele var overstået på 10 min, så det mindede om vinterfiskeri. Så fjordfiskeriet er lidt blandet for tiden men til gengæld er Nordkysten begyndt at vågne, men der er dog stadig mange små fisk under land. Har også hørt gode meldinger fra Vestsjælland, som efter lang tids halv dårligt fiskeri endelig ser ud til at få en god efterårssæson. Jeg skal selv en tur til Odden i slutningen af efterårsferien, så nu må vi se, om rygterne passer.

Inspireret af Rune Westphal, som jeg fiskede med på Nordkysten fornylig, er jeg også begyndt at fiske med skumflue på kysten. Rune har fået nogle gode fisk på skum, og jeg var overrasket over, hvor mange fisk, der viste interesse for hans skumflue. Rune fik 4-5 fisk, hvor jeg fik 2 på traditionelt setup, mens vi fiskede lige ved siden af hinanden. Så jeg har sat mig et lille efterårsmål om en skumfisk. Jeg skal nok vende tilbage med om det lykkedes, og om hvordan jeg fisker skumfluerne.

I den kommende uge (uge 42) er det FZ-uge, og jeg har igen et arrangement på Hammergården søndag den 13. oktober. Håver vi ses.

"Har du lyst til blive klogere på havørredfiskeriet - måske endda med en fluestang i hånden? Så kig forbi Hammergården søndag d. 13. oktober, hvor Fishing Zealands fiskeguide Keld Juul Michaelsen giver fisketips til havørredfiskeri i Fjordlandet. På dagen vil der være mulighed for at træne og udvikle dine fluekast. Medbring gerne egen stang. Du kan naturligvis også fiske på egen hånd i fjorden, der på denne årstid rummer ekstra mange fine havørreder. Træning af fluekast er primært for voksne. Keld byder endda på bål kaffe samt båltilberedt plankeørred ved naturvejleder Ole Frimann Hansen, så kig endelig forbi Hammergården mellem 9 og 13, hvis du vil ud og have en bid af fjorden og efteråret. Tag endelig familien med, da der også er dragedag på Hammergården samme dag. Tilmelding er ikke nødvendig."

Du kan læse resten af programmet for FZ-ugen her http://fishingzealand.dk/nyheder/fishing-zealand-ugen-2019/

25-09-2019

Siden sidst har jeg været på Møn for at deltage i altid hyggelige Session. Det årlige fluefiskertræf på Møn sat i værk af Frederik Laks Lorentzen og Gordon P Henriksen samt hjælpere. Jeg deltog ikke i fuldt omgang, men nåede at fiske sammen med Niels Lagergaard og Andreas Findling-Rottem fra Forbundet. Det var vældig koseligt, men fiskeriet er der ikke meget at skrive om. Nordkysten var lukket land grundet vinden, og på sydkysten var det svært grundet stille vand og høj sol. Mødte dog en enkelt spinnefisker, som havde rigtig godt fiskeri på distancen, da han fik flere fisk helt ude i kastet. Så bliver det jo lidt svært for os fluefiskere, hvis fiskene ikke er under land. Om aftenen nåede jeg at hilse på gamle og venner omkring bålet på Camping Møns Klint Resort over en kop øl. Lørdag morgen fik jeg også fisket sammen med Michael Juul Christoffersen, Thomas Justianino og far Jakob men det lykkedes os ikke at få kontakt, selvom bundforholdene så fantastiske ud, og man troede, det her stræk må da give fisk. Du kan læse mere om Session her  https://www.sportsfiskeren.dk/lystfiskeri/nyheder/2019/09/raahyggen-paa-moen-session-var-intakt-trods-lunefulde-fisk

Sidste weekend var jeg igen dommer ved Fjordlandet Open og sad og registrerede fangster hele weekenden. Det startede rigtig godt ud, og de næsten 100 deltagere meldte mange fisk ind fra morgenstunden, så vi måtte hurtigt skrive ud, at fisk under 50 cm ikke skulle måles. Herefter tog det gode vejr over, og vinden lagde sig, og som på Møn blev fiskeriet svært. Det samme gjorde sig gældende om søndagen, men der blev fanget fisk. Mange små og ingen, der rigtig kunne rykke på top 5. Da konkurrencen var slut, var det igen Kom Christoffersen, som kunne kalde sig vinder med en fisk på 62 cm. Du kan læse mere om Fjordlandet Open her https://www.sportsfiskeren.dk/lystfiskeri/nyheder/2019/09/mange-fisk-og-deltagere-ved-fjordlandet-open

Lørdag den 5. oktober er jeg sammen med Fishing Zealand vært ved et arrangement, som hedder Catch and Clean. Det går ud på, at der på denne samles affald og særligt plast i alle 11 FZ-kommuner. Efterfølgende indbyder FZ-guider til fælles fisketur eller andet i lokalområdet. Jeg selv skal stå ved Kyndby, og hvis vinden er rigtig skal vi fiske i nærheden. Hvis ikke må vi flytte os. Du kan læse mere om det gode initiativ her  https://www.sportsfiskeren.dk/lystfiskeri/nyheder/2019/09/catch-clean-langs-de-sjaellandske-kyster

Til slut lidt nyt fra fjorden. Grundet vinden har det været svært at fiske på mine foretrukne pladser, men jeg har hørt om rigtig godt fiskeri fra andre. Jeg selv har kun været i kontakt med UM'ere, og det er som om, der er lidt stilstand i fiskeriet på mine pladser lige pt. Vandtemperaturen er ellers ved at være perfekt, så det kan ikke vare længe, inden fiskeriet igen kommer igang.

01-09-2019

Jeg håber I alle har haft en god sommerferie. Som tidligere nævnt har jeg i ferien igen været i Grønland for at fiske fjeldørreder. Vi var et hold på 8 som bestod af Henning Pedersen, Per Svolvgaard, Michael Andersen, Einer Emil, Thomas Hjemsted, Michael Juul Christoffersen, Thomas Justianino og undertegnede. Efter diverse flyvninger og overnatning i Kangerlussuaq blev vi igen sejlet ud til elven fra Sisimiut af Bo Lings fra Sirius. Her fik vi for øvrigt at vide, at det var Bos bror, som havde skudt den isbjørn ved Kangerlussuaq ugen før, som vi havde hørt om. Det lagde ikke ligefrem en dæmper på isbjørne noiaeren, som jeg må erkender var større end sidst jeg var i Grønland. Vel om bord på båden gik det tjept mod destinationen med 40 knob, og så snart vi havde fået etableret vores lejr, gik Michael Juul, Thomas Justi og jeg op ad elven. Vi så hurtigt fisk men vi havde ikke det store held med at få dem til at tage vores fluer. Længere oppe spottede vi dog en rigtig stor fisk og det var Thomas’ tur til at kaste til den. Der skulle kun et par kast til før der var fast fisk og Thomas stod og råbte ”Det er verdens største fisk” Efter en vild fight kunne Thomas lande sin første fjeldørred på imponerende 65 cm. Michael og jeg havde ikke rigtig heldet med os, og det endte med at vi gik på en lidt formålsløs rundt og kom godt maste tilbage til lejren med fisk kun til Thomas. Gik lidt småfrustreret i seng, hvor jeg mødte min teltkammerat Michael Andersen, som fortalte, at de havde haft rigtig godt fiskeri i fjorden omkring mundingen af elven. Der er kun fredning på 300 m ift. garn i Grønland. Så snart vi havde slået øjnene op, gik det derfor mod fjorden for at følge op på det gode fiskeri. Morgenmaden måtte udskydes, og der gik da heller ikke længe inden jeg kunne lande min første fjeldørred omkring de 60 cm. Den havde taget fluen Polar Magnus, som skulle vise at være rigtig god i fjorden. Jeg endte med at fange 10 stk. i fjorden inden lavvandet med flere omkring de 60. Senere gik vi op mod søen, hvor jeg også fik lidt fisk men slet ikke i samme mængde som sidst, jeg var i Grønland. Vi skulle senere erfare, at fiskeriet i elven faktisk var rigtig svært, og det gode fiskeri var ved tilløb i søen, stoppool inden søen eller ved mundingen i fjorden.

Dagene tog hinanden og jeg fik efterhånden en rutine, hvor jeg fiskede fjord fra morgenstunden alle dage og hver anden dag fiskede jeg sen eftermiddag søen eller prøvede forskellige pools i elven dog uden det store resultat. Jeg havde også været ved søen med Michael Andersen og fået nogle fantastisk flotte fisk, som var i begyndende gydedragt. Men det krævede sin mand at gå det lange stræk, og nogle dage var vi oppe på 17 km og mange højdemeter. Thomas og Ejner, som virkelig havde været omkring med mange kilometer i benene hver (det er svært at hamle op med murersvende i midt tyverne rent fysisk) havde haft det bedste fiskeri sen aften og nat, så det begyndte Michael Juul, Thomas Justi og jeg også på. Det var faktisk overraskende så hurtigt, det gik med at fiskenes huglyst aftog, og de blev sky. Det viste sig også, at det var de samme fisk, som cirklede rundt i fjordmundingen, da Henning og Thomas Justi fangede den samme fisk med to dages mellemrum. Den var let genkendelig med nogle store ar på begge sider og var noget af en kriger med sine 67 cm. Vi havde derfor en teori om, at mange af fiskene havde set vores fluer og var blevet mere forsigtige. Dette ville vi så prøve at kompensere for ved at fiske i elv/sø, når der var mindre lys. Vi tog så den frysetørrede mad med og spiste aftensmad inde på fjeldet og fiskede løs ind i lyse arktiske nat, hvor der var noget fantastisk sceneri. Det gav også resultater, og vi fik bl.a. de første fisk på skumfluer men ingen kæmper. Vi fangede ligeledes rigtig mange flotte fisk i søen, men fluen skulle virkelig nulres ind Per Svolvgaard style og vi skulle skiftes til at fiske hotspottet samt give fiskene ro. Vi havde bl.a. en lidt tåbelig konkurrence, hvor den, som fangede den længste fisk ud af fem fisk hver, skulle give øl. Jeg havde virkelig lagt mig i spidsen med 3 fisk over 60 cm i tre på hinanden følgende kast, men Michael Juul manglede stadig en fisk og det ender med at han lukker konkurrencen med et dyr på 66 cm. Det er aldrig over, før den fede ørred har sunget.

Vi spiste godt, mens vi var der og fik bl.a. stegt flæsk, mørbrad, fjeldpizza by Henning og selvfølgelig fjeldørred. Den ene dag havde Per og Michael bygget en røgovn, så vi kunne ryge fiskene. Det var dog en aften med ekstra højt højvande, så det endte med at den blev selvslukkende og fiskene blev delvis dampet, da vandet nåede ovnen. Nogle dage stod den selvfølgelig på frysetørret mad og denne gang fik vi ikke uvak, da der kun blev fanget en enkelt af Per, som blev genudsat.

Turen lakkede mod enden og vi kunne se tilbage på en uge med masser af fisk og denne gange var fiskene større end sidst. Jeg fik selv et par og tyve fisk over 60 cm med den største på 67 cm. Vi havde set ren, havørn, ravn, polarræv og som noget helt vildt set pukkelhval lige ud for lejren i flere dage. Heldigvis ingen isbjørn selvom Thomas Justi godt træt og mast fik en massiv isbjørnenoia på vej hjem over fjeldet en nat, da han syntes han så bevægelse på en fjeldkam. Thomas sagde derefter ”Det er nok en ren - men hvor fanden er gevirret?” Uroen spredte sig lidt, men vi fandt jo ud af, at trætheden havde spillet os et puds, og det bare var en sten.

”Dramaet” var dog ikke slut endnu, for da vi skulle sejle hjemad, stoppede motoren på båden pludselig. Bo gav den lige en pause, inden han genstartede den, og lige efter råber Thomas og Ejnar ”Der lugter altså ret mærkeligt her ude!” Vi vender os, og kan se, der kommer hvid røg ud ag motorlugerne. Der er simpelthen ild i båden. Vi skal først have flyttet alt vores bagage, som ligger oven på lugerne, inden Bo hurtigt og effektivt får slukket ilden med en brandslukker. Men der blev godt nok stille på båden og efterfølgende snakkede vi om, at vi havde haft alt fra nærdødsoplevelser til ærgrelse over, at nu ville der gå ekstra lang tid før vi kom i havn. I havn kom vi dog på en motor og tre timers ekstra sejlads, så vi endelig kunne få den franske hotdog, som vi alle havde set frem til. Om aftenen spiste vi ren-moskus burger og drak kolde øl på Hotel Sisimiut.

Dagen efter fløj vi mod Kangerlussuaq, hvor vi havde 9 timers ventetid inden afgang mod Kbh. Vi endte med at drikke gin og tonic med nogle gutter fra den danske flåde, og de fortalte os, at hvis vi virkelig var kommet i nød pga. branden, var det dem, som var kommet og hentet os, da de havde ligget i Sisimiut. Vi landede i Kastrup halv otte om morgenen, og sagde farvel og en stor tak til Henning, som havde stået for alt planlægning af endnu en fantastisk tur.

Vi nåede kun at være hjemme et par dage, inden 5 af os skulle afsted igen til Bonesvaldet ved Gaula. Fredag lukkede elven igen grundet høje vandtemperature og udsigt til hedebølge og ingen regn, så det så ud til en gentagelse af sidste års nedtur. Vi kom derfor først afsted lørdag, men vejrudsigten lovede regn, så vi var fortrøstningsfulde, og vi havde købt dagkort til Orkla hjemmefra. Det var ganske rigtigt meget varmt og temperaturen steg faktisk jo længere nordpå vi kom. Orkla strækket viste sig at være noget af en skuffelse, og selvom der kom nedbør, og elven steg til 40 kubikmeter, samt temperaturen var 17 grader på vores vald, blev fiskeriet ikke åbnet. Det var selvfølgelig meget frustrerende, men det mest frustrerende var faktisk, at Gaula Naturcenter og deraf elvejer lauget var så sparsomme med deres opdateringer ift. status på fiskeriet. Der kom alt for lidt information, og lige præcis i den situation har man brug for meget information. Så der er i den grad brug for forbedring. Der kom kun en opdatering, hvor der stod fiskeriet ikke åbnede, så vi endte med at køre hjem torsdag godt skuffet. Mit fremadrettet fiskeri i uge 31 i Gaula er derfor meget usikkert.

Har ikke fisket så meget her i august, da jeg har været rimelig mættet men har da haft et par korte aftenture i den nordlige del af Isefjorden. Fik kun UM’ere men havde kontakt til en målsfisk. Andre har dog haft rigtig godt gang i den, og der er allerede gang i fiskeriet efter de trækkende fisk. Den sidste tids varme vejr har dog lagt en dæmper på fiskeriet, men nu skriver vi september, og fiskeriet kan virkelig tage fart i den kommende måned i begge fjorde. Husk Fjordlandet Open som denne gang ligger i weekenden 20. – 22. september. Tilmeld dig her www.fjordlandetopen.dk