Seneste nyt

02-01-2020

Først og fremmest vil jeg ønske alle jer, som følger med her på siden Godt Nytår. Jeg har i juleferien selvfølgelig været på kysten men resultatet har været meget magert. Lige før jul var jeg på Stevns med Niels Lagergaard, hvor vi fik en enkelt fisk hver på en hel dags fiskeri men store var de ikke. Min var vel 42-43 cm. Jeg har også været på Nordkysten med 3 gamle fiskevenner, hvor vi efter en hel dag og 4 pladser måtte kaste håndklædet i ringen uden fisk. Jeg har selvfølgelig også været i fjorden og fisket både højt og lavt i Isefjorden uden held. Den ene tur, hvor jeg gik med spinnestangen, havde jeg dog kontakt til en virkelig god fisk i den nordlige del af fjorde, som huggede på bombardaen istedet for guldbassen. Men den lavede virkelig noget ravage i overfladen og skød den til 3-4 kilo.

Hvis jeg skal gøre status over mit fiskeår, så har jeg har fanget færre fisk i år. Særlig mit efterårs fiskeri har ikke været særlig godt. Jeg fisker jo primært i fjordene, og det er min fornemmelse, at der har været færre fisk særlig i november og december. Jeg håber ikke det er en tendens, og heldigvis er mange af dem oppe i åerne, men det bliver spændende at se hvordan 2020 bliver i fjordene. Jeg har til gengæld fået nogle flotte fisk i år med største på 63 i fjordeme og største på åben kyst var 75 cm, som dog var præget af gydningen men spejlblank. Desuden har jeg været til Session på Bornholm  i uge 10 og Møn i september, men de var præget af for meget vind og for lidt vind, men vi kystfiskere er jo svære at gøre tilfredse. Derudover har jeg jo været i Grønland, hvor fiskeriet var fantastisk og et lille koriosum er, at jeg på 8 dages fiskeri i grønland fangede dobbelt så mange fisk, som jeg har gjort på kysterne i DK hele 2019. Du kan læse om Grønlandsturen her Grønland juli 2019

Var også en tur i Norge for at fiske Gaula. men det endte jo med en mega nedtur, hvor vi aldrig kom til at fiske, da elven var lukket grundet varme og lav vandføring for andet år i streg, så det kommer jeg ikke til at gentage i år. Jeg vil til gengæld fiske de danske kyster intensivt sammen med gode venner og måske en tur til Öland samt lidt fiskeri efter danske laks. Men vi må se, hvad året bringer.

Knæk og bræk til Jer i 2020

Keld

15-12-2019

Har haft et par ture til Isefjorden i den seneste tid, men det har godt nok ikke været med meget succes. Jeg har fisket både i den nordlige del, og i dag var jeg helt i bunden i den stærke blæst, som efterhånden er normen. Jeg har derfor gået med min 8'er stang, som har været mere i brug på det seneste end nogensinde. Jeg har simpelthen ikke haft kontakt til fisk i det sidste stykke tid. Vandtemperaturen er ellers ved at være godt dernede af med 2-4 grader i den sydlige del og 4-6 grader i den nordlige del. Det betyder at fiskene begynder at samle sig i stimer, og da rigtig mange fisk stadig er i åerne, kan det være rigtig svært at lokalisere fiskene. Fiskene i fjorden er ikke særlig spredt lige nu, og en stime kan stå meget lokalt og fylde meget lidt, så det gælder virkelig om at få affisket noget vand. Mange jeg har snakket med og mødt på kysten siger, at de også har haft svært ved at finde fiskene den seneste tid. Men selvfølgelig kan det lade sig gøre at finde nogle fisk. Prøv at tænke alternativt og fisk andre pladser, selvom det kan være svært med den kraftige vind fra samme retninger, som gør at mange pladser ikke kan fiskes med fluestangen eller spin grundet møg i vandet. Lige nu vil jeg derfor råde til at tage på den åbne kyst, da det virker som der er lidt flere fisk der end i Isefjorden pt. Jeg vil dog stadig fiske Isefjorden for lige pludselig kan det vende, og du vil få nogle flotte blankfisk og efterfølgende spørge dig selv, hvor kom de lige fra?

Apropos blankfisk var jeg jo vært ved Gløgg og Blankfisk sidste søndag. Det blev et meget succesrigt arrangement med et godt fremmøde, og ja der blev også fanget blankfisk. Du kan læse om det her http://fishingzealand.dk/arrangement/gloegg-blankfisk/

27-11-2019

Siden mit sidste skriv har jeg været med Havelse å vandplejegruppen ude og elektrofiske efter gydefisk sammen med Kaj Larsen. Gydefiskene skal bruges sammen med fisk fra en anden å i Roskilde fjord, så der er til udsætninger efter strygning og efterfølgende opvækst i kar. Som altid spændende at være med til, og vi fik da også fanget et par gode fisk op til 62 cm, men den store hunfisk smuttede desværre, da nettet knækkede. Forholdende var også lidt svære, da det jo har regnet meget og således også dagen før befiskningen, hvilket gjorde at der var meget vand i åen, og fiskene derfor trækker længere op i systemet. Blev dog noget overrasket over dybden i så lille en å, og Kaj var da også ude på en lille svømmetur. Meld dig endelig til kommende arrangementer i Havelse å vandplejegruppe eller Grusbanden, da det jo er forudsætningen for vores skønne hobby og tilmed særdeles interessant.

Søndag den 8. december inviterer Fishing Zealand til "Gløgg og Blankfisk" med mig som guide. Arrangementet er ganske gratis og går ud på at få lidt tips og tricks til at fange de eftertragtede blankfisk, som forhåbentlig kommer tæt på land i den kommende tid. Herefter fisker vi på livet løs, inden vi igen mødes til gløgg og pral. Arrangementet starter kl 10 på Hammergården og slutter kl. 16. Du kan læse mere om arrangementet her, hvor tilmeldingen også fremgår http://fishingzealand.dk/arrangement/gloegg-og-blankfisk/

15-11-2019

Siden sidst har jeg været med til at afholde Fishing Zealand arrangementet Havørred Jam i Gribskov kommune. Det var en rigtig hyggelig dag med meget inspirerende foredrag og masser af lækkert grej, fluebinding, kastedemoer mm. Som fluefisker var det lækkert at se Henrik Mortensen trylle med fluestangen, og den mand har virkelig en evne til forklare fluekastets fysik og udførelse på en simpel og meget letforståelig måde. Ligeledes var Claus Eriksens foredrag om kystfluefiskeri både sjovt og lærerigt, og jeg elsker hans underspillede fynske tilgang til fiskeriet og formidlingen. Bare termerne maskinpistolsfisker kontra flitsbuefisker siger en del om humoren. Hvis du har mulighed for det, er Claus' fordrag bestemt værd at køre efter. Tak til alle jer, som kiggede forbi, og det bliver selvsølgelig gentaget i en anden kommune til næste år. Læs mere om det her http://fishingzealand.dk/nyheder/170-havoerredfanatikere-til-havoerredjam/

I onsdags holdt jeg foredrag i Ølsted og Frederiksværks Sportsfiskerforening om mine Grønlandsture sammen med Henning Pedersen og Per Svolgaard. Det lille klubhus var godt fyldt op, og det endte med en rigtig hyggelig aften med god mad, røverhistorier samt rigtig god feedback fra deltagerne.

Har fået et par gode fisk i fjorden slut oktober, da vi havde en kold periode. Både nogle flotte farvede men også en rigtig flot blankfisk på 59 cm. Det er typisk, at der lige pludselig komme blankfisk igen efter den første frost efter en periode med letfarvede og farvede fisk. Jeg nåede også lidt på Nordkysten inden foredraget, men selvom jeg nåede 4 pladser, havde jeg kun kontakt med en UM'er og se lidt fisk i det stille vejr. Det samme gør sig gældende i Isefjorden, hvor jeg har haft en del småture uden resultat i det meget vindstille vejr. Var dog også afsted i går med Niels Lagergaard, som fik en fin halvmeters blankfisk, mens der stadig var vind. Niels skille videre til møde,  od vinden lagde sig helt, og det blev igen svært men jeg så dog lidt fisk henunder aften, men de var langt ude, så jeg prøvede at vade dybt og dækkede dem også, men huggede gjorde de ikke. Så vi er inde i en svær periode, og jeg får samme meldinger fra fiskekammeraterne, som melder om få og forsigtige fisk, der viser sig men ikke vil hugge. Vi kan kun håbe, det bliver bedre i den kommende tid. Husk at fredningen på de farvede havørreder træder i kraft den 16. nov til og med 15. jan. Du må altså kun hjemtage blanke fisk over 40 cm.

27-10-2019

Så er det på næste lørdag dette års Havørred Jam foregår, og med et meget flot program, hvor der virkelig er noget at komme efter. Jeg deltager i FZ-regi men håber vi ses til en kystsludder.