Seneste nyt

02-05-2019

Har haft tralvt på kysten både med eget fiskeri og guidede ture. Jeg har haft godt fiskeri her i april med fisk på stort set hver tur. Isejorden har fungeret bedst for mig og i modsætning til sidste år, fik jeg det aldrig til at spille i Roskilde fjord i år. Isefjorden bød til gengæld på dage med flere fisk og sightfishinig, som jo er super underholdende. Den ene gang var på en guidet pressetur med to tyskere, og deres kommentar var, at det var ligesomsom at fiske i en put and take sø med alle de sete fisk. Heldigvis ville de også hugge og største fisk var 55 cm, og det er bare herligt, når det går op i en højeren enhed på netop en guidet tur. Jeg har haft mest succes midt i fjorden og i den nordlige del og har fået fisk op til 59 cm.

Havde dog også en rigtig god tur til Vestsjælland, hvor jeg guidede Sebastian fra Kutter & Küste og Henki. Det hele var arrangeret af VisitVestsjælland. Vi var på 3 pladser og de 2 af dem holdt fisk. Særligt den ene holdt mange fisk, indtil er marsvin ødelagde løjerne. Den var helt inde ved min stangspids, da den fulgte en ørred, som jeg fightede. Vi fik dog 9 fisk op til 65 cm samt sete, hug og mistede fisk, så tyskerne var glade i det gode fotovejr. Næste plads var mere stille og svært med min fluestang, men tyskerne havde hug og smed en halvmeters på deres bombardastænger. Til sidst lykkedes det Henki at fange en på 50 cm, og han var klart dagens mand, da han også havde taget den på 65. Tyskerne skulle hjem til sommerhuset,og jeg sagde tak for en hyggelig dag. Der var stadig fisketid tilbage, så jeg ville tage aftentrækket på pladsen med de mange fisk, hvor vinden også var bedre til fluestangen. Jeg havde ikke fisket mere end 100 meter, da jeg får et af de der velbeskrevne hug, som føles som bundhug, indtil det bevæger sig. Jeg gik med min klasse 5 Arcticsilver stang, så det blev en ret crazy fight og fik noieren på, da den sprang fri af vandet tæt på mig. Derefter tog den lange udløb og gik dybt og tungt. Jeg gik med den ca. et kvarter, inden jeg kunne håndlande den. Det var en blankfisk på 75 cm, Fik nogle forbipasserende til at tage nogle hurtige billeder, inden jeg genudsatte den, da den var lidt til den tynde side og har vigtige gener, som forhåbentlig kommer i brug igen. Fantastisk afslutning på en fed dag og Vestsjælland viste sig klart bedre end sit rygte. Det var ikke en enlig svale, da jeg ved andre også har haft rigtig godt fiskeri på Vestsjælland.

Lige nu er fjorden invaderet af hornfisk. Da jeg var ude søndag aften og i mandags, havde jeg kun kontakt til hornfisk og mange af dem. Hornfiskene sætter altid en dæmper på mit fiskeri, indtil det store indtræk er overstået. Rejerne er dog også trukket ind på lavt vand, og der plejer at komme noget godt ørredfiskeri ud af det, så lidt skal jeg jo nok ud enten tidlig morgen/sen aften eller på gråvejrsdagene. Det er til gengæld nu, du kan tage børn og børnebørn med ud og indvi dem i lystfiskeriets glæder med stort set fangstgaranti. Jeg har et Fishing Zealand arrangement i Frederikssund kommune den 12. maj, hvor børn kan lære at fange deres første fisk. Der er stadig lidt ledige pladser. Jeg er også med til præmieuddelingen til Nordisk Handelshus' konkurrence den 11. maj også i Frederikssund. Du kan læse mere om begge dele i nedenstående link

Knæk og bræk

11-04-2019

Så var det endelig blevet rigtig forår med varme og stigende vandtemperaturer. Det betød, at fiskeriet på mine hjemmebaner kom igang. Jeg har haft rigtig godt fiskeri og fået fisk på 63 og 57 cm som de største men også målsfisk samt rigtig manger UM'ere. Det har mest været i Isefjorden, da jeg ikke rigtig har ramt det i Roskilse fjord, men ved at min ven Christian Fischer har haft godt fiskeri der, så det kan bestemt lade sig gøre. Jeg har fundet fisk i stort set hele Isefjorden, indtil kulden desværre kom igen. Var ude med et par tyske journalister i går, og der var det bare rigtig svært fiskeri, indtil sidst på eftermiddagen, hvor vi endelig fandet en stime fisk på sidste spot. Vi havde inden prøvet 4 pladser i begge fjorde, hvor vi havde fisket pænt lange stræk. Det er typiske for fiskeriet lige nu, at fiskene stadig går meget koncentreret i stimer, og med den nuværende kuldeperiode, er fiskeriet klart bedst om eftermiddagen, når solen har varmet lidt. Hvis du har fundet stimen, så husk at give pladsen lidt ro indimellem, da fiskene bliver i området. Du kan derved øge dine fangster ved ikke at kampfiske spotte , så fiskene trykker, men blive ved med at være hugvillige.

Hvis du ikke har set resultatet af Fjordlandet Open forår 19, hvor der blev fanget en rigtig flot vinderfisk, så læs min beretning her http://fishingzealand.dk/arrangement/fjordlandet-open-foraar-19/

Knæk og bræk

29-03-2019

Så er filmen for sidste weekends fiskeri i Isefjorden med Fiskejegeren.com færdig.
Super “koselige” gutter og en fornøjelse at guide Ole Martin og venner sammen med Niels Lagergaard for Fishing Zealand
God lille teaser til Fjordlandet Open som jo foregår fra i dag og resten af weekenden.
Jeg synes selv, at det er blevet et rigtig godt resultat men bedøm selv

19-03-2019

Som lovet en lille update fra Bornholmsession. Har tidligere skrevet om dette superkoncept, som er udtænkt af Frederik Laks Lorentzen og Gordon P Henriksen. Det går ud på at fluefiskere mødes i uge 10 på Bornholm, hvor der hygges og fiskes, og man mødes til diverse events rundt på øen. I år var det bl.a. Surfnturf ved Ypnasted, Foodtrucksession i Snogebæk ved Jan Gildam, poolparty og endelig mad og præmier på Svanneke Bryghus. Det hele bliver sponsoreret af Destination Bornholm og andre lokale firmaer. Frede og Gordon lægger et stort arbejde i at få det hele til at spille, så mange tak for det. De lokale fluefiskere er også med i løjerne og Bjarke http://www.bornholmfiskeguide.dk/da/ gør også en kæmpeindsats med BBQ mm. så også tak for det. Deltagerne bor i forskellige sommerhuse og de fleste i Snogebæk, men mødes så til diverse sessions, på kysten eller til lidt "tour de chambre" om aftenen. Session er for alle fluefiskere, og med den aktuelle færgepris samt billige sommerhusleje er det jo oplagt at deltage så kom frisk til Bornholm og altid i uge 10. Næste session er på Møn midt september.

Hyggen var i højsædet men fiskeriet var ikke det store til dette års Bornholmersession for mit vedkommende. Vejrudsigten sagde også tiltagende vind af stormstyrke i løbet af ugen. Niels Lagergaard og jeg tog derover allerede onsdag, og der kunne vi faktisk fiske vestkysten men ikke sydkysten, som er favoritstrækket for mig. Niels fik 3 falderter på ca. 2 m i alt og jeg fik en enkelt på ca. 65 og to svømmeture, da der allerede var godt med bølger. Note til mig selv husk studs, vadestav og net til næste Bornholmertur. Så meget god start men herefter gik det ned ad bakke. Vinden tiltog til storm og både vest- og sydkysten samt noget af østkysten blev ufiskbar. Så vi var henvist til klippekysten, hvor fluefiskeri hurtigt blver lidt ineffektivt med svær vadning og deraf dårlig affiskning. En fjordfisker som jeg, bliver ihverfald hurtig lidt utålmodig. Torsdag stødte Michael Juul Christoffersen til, men vi fandt ikke flere fisk udover en faldert til Niels ved Bøjerenden, selvom vi prøvede mange pladser og virklig fiskede igennem. Søndag havde vinden endelig lagt sig lidt, og vi havde lyttet til, hvad Christian BasKette og Mathias Krølle havde sagt om sydgående strøm ved Skansen. Det så ganske rigtigt fiskbart ud, så vi skulle bare igang. Jeg skulle lige have en ny forfangsspids på, men der gik ikke mange kast, før Michael råber fisk. Det er er rigtig pæn fisk, så jeg skynder mig ud til ham og hjælper ham med at lande den. Det er en perfekt blankfisk på 64 cm, som får sin frihed igen. Så øen leverede lidt til sidst. "Det er ikke over før den tykke ørred hugger" som Michael skrev i sit opslag. Du kan følge ham her https://www.instagram.com/kystjaegeren/

Se klip fra TV2bornholm om Session her http://play.tv2bornholm.dk/?area=specifikTV&id=759028#759028 (Scroll ned på mobil til lystfiskertræf)

Havde i denne weekend fornøjelsen at guide og fiske med www.fiskejegeren.com  i Fjordlandet. Der skulle fiskes og filmes, og heldigvis fandt vi fisk, men kun på halvdelen af de pladser, vi prøvede og klart flest på vestsiden ift. mine hjemmebaner. Ole Martin smed en trekilos, men vi fangede godt af de mindre og fik nogle gode skud i kassen. Havørnen og marsvin kom også forbi, og på trods af hård vind viste Isefjorden sig fra sin bedste side. Det var kun den store, som manglede, og glæder mig til at se den færdige film. Har selv igen efterfølgende fisket hjemmebanerne i søndags fra vandskiftet og til mørket men fandt ikke fiskene. Du kan godt opleve rigtig godt fiskeri i fjordene, men det er bare ikke stabilt endnu, så du skal være forberedt på nulture, selvom de sociale medier viser gode fangster. Jeg hører samme meldinger, som jeg selv har oplevet fra mit fiskenetværk. Havørredfiskeri er engang imellem hårdt arbejde.

Har forøvrigt også anskaffet mig en Arcticsilver Sense fluestang i klasse 5, som er noget anderledes end mine Scott stænger men virkelig sjov at fange fisk på. Anmeldelse følger, når jeg har fået den lidt mere ind under huden efter forårsfiskeriet.

Husk også Fjordlandet Open i weekenden 29.-31. marts med mad, foredrag og fluebinding fredag på Værftscaféen se mere her https://fjordlandetopen.dk/ Jeg er der også hele weekenden men fisker ikke, da jeg er med til at afvikle konkurrencen og skal holde styr på fangster mm.

Knæk og bræk Keld

07-03-2019

Er pt til Session på Bornholm. Vi ankom i går og fik nogle store falderter og håber på nogle blanke de kommende dage. Kommer med et mere udførligt blogindlæg, når vi er hjemme igen

Om præcis en uge holder jeg foredrag i Helsinge og Omegn Sportsfiskerforening om min rejse til Grønland, hvor vi fiskede efter Fjeldørreder. Der er offentlig adgang så håber vi ses. Du kan læse mere info om foredraget her http://fishingzealand.dk/arrangement/fjeldoerredfiskeri-groenland-foredrag-med-keld-juul/